Komunikacja podstawą biznesu.

 

Doradca biznesowy, strateg marki, który pomaga zarządom i managerom w rozwoju i zwiększaniu wartości firmy  poprzez efektywną komunikację wewnętrzną, zewnętrzną i personal branding.  Jako trener komunikacji interpersonalnej pomaga osiągać założone cele i podnosić standardy w biznesie i życiu osobistym. Przed Państwem Joanna Janowicz.

Marka osobista jest dziś ważnym elementem działalności firmy. Na jej wartość składa się świadomość, a więc skojarzenia, postrzeganie, rozpoznawalność na tle innych. Które z tych czynników mają największe znaczenie?

Kiedyś wystarczyło mieć produkt albo usługę i sprzedawać. Dziś, gdy powtarzalność na rynku jest tak wysoka, koncentrujemy się na człowieku i wartościach. Sztuka zjednywania sobie ludzi jest najpoważniejszym problemem w biznesie. W Carnegie Foundation for the Advancement & Teaching przeprowadzono badania, które wykazały, że nawet w specjalistycznym zawodzie inżyniera, sukces finansowy wynika zaledwie w 15% bezpośrednio z umiejętności branżowych, a aż w 85% zależy od tzw. „inżynierii dusz” – osobowości i zdolności przywódczych. Najważniejsze czynniki w budowaniu własnej marki to autentyczność i wykorzystanie jej do tego, by się wyróżnić i sprawić, by kontrahenci chcieli pracować właśnie z Tobą.

 

Skąd wiemy, ze marka własna oznacza efektywność w biznesie?

Szefowa dealera marki samochodowej bardzo ceni wartości rodzinne i te wdraża w firmie, jednocześnie sama reprezentując takie podejście w swoim prywatnym życiu. Pracownicy angażują się bardziej, bo mają w niej autorytet. Przyciąga klientów, którzy chcą kupować w jej salonie, bo ją cenią. O jednym z szefów instytutu bezpieczeństwa mówi się „człowiek od misji specjalnych i Maddlen Allbright”. Ten skrót niesie za sobą przekaz, że jest on odważny i cieszy się zaufaniem na arenie międzynarodowej. Z klientką z branży finansowej wypracowałyśmy efektywną formułę negocjacji, nauczyła się też, jak zyskiwać wysokie zainteresowanie audytorium ze sceny, bo wie, że warto być wśród ważnych kontrahentów. Pod koniec roku podpisała kontrakt z największym branżowym inwestorem.

 

Jakie są głowne 3 powody, dla których warto pracować nad postrzeganiem swojej osoby?

Silny brand podnosi skuteczność i zaangażowanie pracowników, ponieważ ludzie podążają za wartościami. Dopóki nie jestes liderem w rozumieniu – człowiek który budzi szacunek – możesz pracownikom co najwyżej zlecić, a to najniższa skuteczność. Po drugie marka przyciąga klientów i kontrahentów, którzy są dla firmy najcenniejsi. Zależy im na współpracy długofalowej i opartej na zaufaniu. Ci ludzie będą cię polecać. I po trzecie masz większą świadomość własnego rozwoju. To pozwala odważniej ustalać kierunki i sięgać po więcej zawodowo i prywatnie. Personal branding wpływa na wzrost wartości firmy. Nad tym pracuję z firmami w trakcie Programu Budowania Wartości Firmy przez markę premium. Mamy świetne efekty

Jak Pani dba o swoją markę?

Dokładnie tak, jak uczę innych. Dbam o nią każdego dnia we wszystkich relacjach i działaniach. Marka istnieje off line. W mediach i Internecie ją komunikuję, ale to jakim jestem człowiekiem, to codzienna praca nad sobą. Określiłam swój archetyp, który ułatwia mi komunikację i daje obraz mocnych i słabych stron. Mam dobrze określony target, który wpływa na wzrost mojej firmy i sprecyzowaną grupę, dla której to ja mam największy impact i wsparcie. Wiem za co inni mnie cenią i tę wartość im daję. Mam misję, która mnie prowadzi – inspiruję ludzi do tego, by mieli odwagę być sobą.

Tworzenie wartości marki własnej to proces. Wymaga czasu i zaangażowania?
Nie da się „zrobić” marki człowieka, bo ona bierze się z osoby. Autentyczność jest dziś popularnym tematem wśród psychologów i speców od komunikacji, którzy zrozumieli, że co prawda, nie jest to temat łatwy, ale stanowi fundament dobrego życia. Możemy się tego nauczyć.

Jak to robić? Tak w pigułce?

Świadome, dobre życie prywatne i zawodowe wymaga, abyśmy wykorzystywali swój naturalny potencjał, a każdy z nas posiada taki indywidualny mix zalet, talentów i umiejętności. Przy czym, jak powiedział John D. Rockefeller: umiejętność nawiązywania kontaktów z ludźmi jest takim samym towarem, jak kawa czy cukier. I za tę umiejetność zapłacę więcej, niż za każdą inną pod słońcem.

Rozmawiała Sylwia Chrzanowska